Wystawa rekonstrukcji ubiorów "W renesansowym Lublinie" w ramach III Międzynarodowego Festiwalu Renesansu otwiera przed zwiedzającymi świat dawnej mody i pozwala uświadomić sobie, jak ważną częścią codziennej kultury są stroje. Pozwalają zrozumieć poczucie estetyki i codziennego komfortu.

Wystawa rekonstrukcji ubiorów "W renesansowym Lublinie" w ramach III Międzynarodowego Festiwalu Renesansu otwiera przed zwiedzającymi świat dawnej mody i pozwala uświadomić sobie, jak ważną częścią codziennej kultury są stroje. Pozwalają zrozumieć poczucie estetyki i codziennego komfortu.

Dziś moda jest demokratyczna i globalna, ale warto pamiętać, że aż do Wielkiej Rewolucji Francuskiej rodzaj, fason i cena ubrania powiązana była ściśle ze stanem społecznym. Również dopiero po 1945 roku masowy przemysł tekstylny na całym świecie pozwolił na ogromne obniżenie cen wyrobów odzieżowych. Nie pozostał też bez wpływu na samą modę – dopasowane do sylwetki, wymodelowane suknie czy garnitury stały się pewnym luksusem, z którego z resztą bez żalu rezygnujemy na rzecz wygody i swobody. Zmienił się także "język społeczny" ubioru.

Renesans nie bez powodu nazywany jest Złotym Wiekiem i ma to także odzwierciedlenie w modzie. Spośród ubiorów historycznych niewiele jest takich, które wymagałyby więcej nakładów i poświęconego czasu, ustępują one jedynie bogato haftowanym ubiorom XVIII wieku.

Jakkolwiek dwór Jagiellonów nie wypracował własnego stylu, tak jak dwór Elżbiety I czy Filipa V, adaptując obca modę zawsze nadawał jej charakterystyczne cechy, wynikające albo z surowego klimatu, albo z surowych obyczajów. Nie było również w zwyczaju wydawania na szaty aż tak zawrotnych sum, jak miało to miejsce w innych krajach. Ale nie można powiedzieć, że moda była biedniejsza – była bardziej surowa, pragmatyczna, a dekoracje raczej inspirowane były kulturą Bliskiego Wschodu.

Odtwarzanie dawnej kultury – przez taniec, muzykę, kostiumy, dawne rzemiosła – jest fascynującym zjawiskiem. Daje znakomitą możliwość samodzielnego studiowania historii, szczególnie tej "mniejszej", historii życia codziennego, społecznego, kultury materialnej, medycyny, kuchni; hostorii, której bardzo brakuje w szkole, a która dla najmłodszych jest najbardziej fascynująca.

Mme Chantberry – Kostiumologia i Krawiectwo Artystyczne, pracownia historii i rekonstrukcji ubioru, prowadzona przez Pawła i Justynę Rychlików, działa od 2000 roku. W dorobku ma wiele pięknych kolekcji rekonstrukcji ubiorów historycznych z różnych epok, pokazywanych regularnie na wystawach i pokazach w Polsce, Czechach i na Słowacji. Wykonane w pracowni ubiory dołączyły do ekspozycji muzeów, są też bardzo cenione przez tancerzy tańca renesansowego i barokowego. Mme Chantberry organizuje również pokazy z cyklu "Żywe Muzeum" , warsztaty rekonstrukcyjne i lekcje muzealne.

Wystawa będzie prezentowana w krużgankach klasztoru Dominikanów w Lublinie przy ul. Złotej 9, od 22.06. do 31.07.2019. Zwiedzanie w godzinach zwiedzania klasztoru, więcej informacji tutaj.

Na oficjalne otwarcie wystawy zapraszamy w piątek, 21.06.2019, o godzinie 17:15.

Więcej o twórcach wystawy można przeczytać tutaj.

Organizers
Belriguardo Foundation
Co-organizers
Lublin Museum
Klasztor o.o. Dominikanów w Lublinie 2nd Youth Centre in Lublin
Partners
Teatr NN Trasa Podziemna
Honorary Patronage
Honorowy Patronat Prezydenta Miasta Lublin

Media Patronage
Radio Lublin Radio Centrum Gość Niedzielny LAJF TVP3 Lublin
Dziennik Wschodni

City of Lublin
Implemented with the support of the City of Lublin